Galerie Saint Georges

Tableaux, dessins et objets d'art

Karl Mediz (1868 - 1945)

Peintre et lithographe autrichien

VENDU

Crayon sur papier


1911

8 x 48 cm



 Daté 1911 et annoté "Krems a/d Donau" (Krems /Danube) en bas à droite
 
Ce peintre et lithographe autrichien étudie à l'Académie des Beaux Arts de Vienne puis à l'académie Julian à Paris. Il rencontre l’artiste Émilie Mediz-Pelikan lors de son séjour à Knokke, qui abrite à l’époque une colonie d’artistes d’avant-garde. Ils se marient vers 1890 et emménagent à Vienne, mais n'y trouvent que peu de reconnaissance pour leurs travaux. Seul un petit groupe de connaisseurs, parmi lesquels critiques et confrères tels que Uhde, Lehmden, Hormann et Hervesi, les encourage. Leur fille Gertrud naît à Krems en 1893. En 1894, ils s'installent à Dresde, où régne un climat progressiste plus favorable à l'art. Karl Mediz y gagne rapidement un certain succès comme portraitiste. Lui et sa femme exposent au premier Salon de la Sécession à Vienne en 1898. Il est membre du Hagenbund, fondé entre autres par Urban et Lefler, de 1902 à 1912. L’œuvre de Karl et Emilie Mediz est redécouverte relativement récemment et une rétrospective leur est consacrée à Vienne en 1986.  
 
Bibliographie:
 
"Karl Mediz (1868 - 1945), Emilie Mediz-Pelikan (1861 - 1908): ein wiederentdecktes Künstlerehepaar : Gemälde, Pastelle, Zeichnungen" ; Gallerie Biedermann, Munich, 1987
"Emilie Mediz-Pelikan, 1861-1908, Karl Mediz, 1868-1945" ; Hochschule für Angewandte Kunst in Wien, 1986
"Out of the darkness of Forgotten Existence: the Lives and Work of Karl Mediz and Emilie Mediez-Pelikan", Ludwig Hevesi
"The Art-Revival in Austria", Charles Holme, 1906
"Two Austrian Painters: Karl Mediz and Emilie Mediz-Pelikan", A.S. Levetus, 1905
"Studio International", volume 34, 1905
"Karl Mediz" ; Robert Bruck, 1904
"The Studio", 1899
 
 
Musées : 
 
Musée du Belvédère, Vienne
Los Angeles County Museum of Art, Robert Gore Rifkind Center for German Expressionist Studies Department
Musée de Chemnitz
Musée de Dresde
 
 
In the  " Hagenbund " we also came to know the Dresden couple, Karl  Mediz (born in 1868) and Emilie Mediz-Pelikan (born in 1862).  They followed an almost identical path of expression and development, which led them to Dachau, to Uhde and to the Belgian fishing  village of Knokke some of the head-quarters of impressionist students.  Both husband and wife have a picturesquely fantastic vision of things, which, in their representation of ice-clad mountains, becomes quite  stylise ; and in contrast to a background of panoramic character, the  foreground is depicted with almost microscopic accuracy. Thus Karl  Mediz paints every thread, every hair in his life-size Eismanner, which  made his reputation and now hangs in the Modern Gallery ; and  in the same way Emilie Mediz-Pelikanin, her slender little trees  in tubs, which she generally likes to place on some terrace on a  Southern sea, depicts even the tiniest crack in the bark. They have  both painted much in these Southern seas chiefly about Corfu and  have studied the blue deep with a bird's-eye view as it were. Karl  Mediz is also a master of portraiture. He has done quite a series of  portraits of persons in Dresden society, all executed with minutest  precision.  
 The Art-Revival in Austria, Charles Holme, 1906